ژانویه 22, 2022

مفهوم Collision Domain چیست

مفهوم Collision Domain چیست

مفهوم Collision Domain چیست

 

Collision Domain

واژه Collision به معنای تصادف یا برخورد است.

Collision Domain بیشتر زمانی مطرح می شود که یک اتفاق خاص در شبکه های Ethernet اتفاق می افتد. در واقع تنها زمانی، Collision اتفاق می افتد که شبکه شما یک رسانه مشترک یا Shared Media  باشد و چندین دستگاه به صورت همزمان داده های خود را در این رسانه ارتباطی ارسال کنند.منظور از Shared Media یا رسانه به اشتراک گذاشته شده یک نوع رسانه ارتباطی است که برای متصل کردن دستگاه های مختلف شبکه به همدیگر استفاده می شود. به عنوان مثال شبکه هایی که از Ethernet HUB  در یک Topology قدیمی به نام Bus استفاده می کردند در واقع تنها یک کانال ارتباطی برای ارسال و دریافت سیگنال داشتند و هر دستگاه در شبکه باید از همین کانال اشتراکی برای ارسال و دریافت سیگنال استفاده کند.

 

شکل زیر دقیقا بیانگر همین موضوع می باشد:

 

مفهوم Collision Domain چیست

 

در توپولوژی هایی مثل Bus که دستگاه ها از Shared Media استفاده می کنند و با استفاده از یک Ethernet Hub  به هم متصل می شوند. ارتباطات از نوع  Half-Duplex یا دو طرفه غیر همزمان برقرار می شود بدین معنا که در لحظه فقط یک دستگاه قادر به ارسال و یک دستگاه قادر به دریافت سیگنال است.

 

ارسال اطلاعات بصورت یک طرفه SIMPLEX

ارسال و دریافت اطلاعات (ارسال و دریافت اطلاعات با هم و همزمان میسر نمی باشد) HALF DUPLEX

 

مفهوم Collision Domain چیست

ارسال و دریافت اطلاعات بصورت همزمان FULL-DUPLEX همانند سوییچ در شبکه

 

مفهوم Collision Domain چیست

 

(مفهوم Collision Domain چیست)

دستگاه ها به صورت همزمان نمیتوانند سیگنال خود را در شبکه ارسال و یا دریافت کنند. توجه کنید که در چنین توپولوژی هایی ارسال همزمان سیگنال برای چندین دستگاه وجود ندارد.

Collision یا همان تصادف زمانی اتفاق می افتد که دو دستگاه در یک شبکه Ethernet می خواهند بصورت همزمان سیگنال های خود را ارسال و دریافت کنند. این سیگنال ها قرار است بر روی همان  Shared Media ارسال شود، با توجه به اینکه در Shared Media ها ارسال Full-Duplex یا دو طرفه همزمان وجود ندارد.

ارتباطات half-Duplex هستند این فرآیند در این ساختار شبکه پشتیبانی نمیشود و در نهایت Collision در شبکه شما ایجاد می شود.

در واقع دو سیگنال در لحظه در شبکه ای قرار می گیرند که امکان پشتیبانی در دو سیگنال در لحظه را ندارد. برای جلوگیری از به وجود آمدن Collision در چنین ساختار هایی از الگوریتمی به نام CSMA/CD  برای شناسایی و جلوگیری از به وجود آمدن Collision استفاده می شود.

البته نباید به Collision به عنوان یک مشکل خطرناک نگاه کرد، امروزه Collision به عنوان یک اتفاق عادی در شبکه هایی که بر اساس ساختار

Half-Duplex عمل می کنند، شناخته می شود.

 

دقت کنید دو مقاله Collision Domain و Broadcast Domain کاملا به هم مرتبط هستند.

 

مفهوم Collision Domain چیست

 

Collision Domain در واقع به هر Segment از شبکه شما گفته می شود که در آن Collision رخ می دهد که معمولا در شبکه های Ethernet است. به زبان دیگر Collision Domain در محدوده همه دستگاه هایی ممکن است رخ دهد که به یک Shared Media متصل شده اند.

برای مثال اگر Linux-Client1 که یک کامپیوتر در یک شبکه Ethernet است برای Linux-Client2 که کامپیوتری دیگر در شبکه است سیگنالی را ارسال کند و در همان لحظه Linux-Client3 برای Linux -Client4 سیگنالی ارسال کند، به دلیل همزمانی این ارسال سیگنال تداخلی بین سیگنال ها به وجود می آید که Collision گفته می شود.

 

مفهوم Collision Domain چیست

 

کیفیت ارتباط در شبکه و وابستگی آن با کالیشن دامین

احتمال بروز Collision با زیاد تر شدن تعداد دستگاه ها در شبکه افزایش پیدا می کند، همچنین با بالا رفتن میزان ترافیک شبکه نیز احتمال بروز Collision بیشتر خواهد شد.

هر چقدر تعداد Collision های ما در یک Collision Domain زیاد شود کیفیت سرویس دهی شبکه کمتر خواهد شد زیرا کلاینت ها مجبور هستند بسته های اطلاعاتی خود را مجددا و مجددا ارسال کنند و همین باعث بالا رفتن میزان پردازش کامپیوترها و همچنین ترافیک شبکه می شود.

معمولا Switch های شبکه برای تقسیم کردن یا Segment کردن Collision Domain ها به Collision Domain های کوچکتر مورد استفاده قرار می گیرند، توجه کنید که هر چقدر Collision Domain های ما کوچکتر باشد برای کیفیت سرویس دهی شبکه ما بهتر خواهد بود.